LNG flytande terminal
Den finska staten bett Gasgrid Finland att utreda implementering av ett LNG flytande terminalfartyg, eller floating storage and regasification unit (FSRU), som ett komplement till finsk gasimport i början av 2022. Uthyrningen av terminalfartyget gör det möjligt för Finland att bryta sitt beroende av rysk gasledningsgas. Att säkerställa försörjningstryggheten i händelse av osäkra och oförutsägbara situationer är av största vikt. Den snabbaste lösningen för att säkerställa Finlands försörjningstrygghet och kontinuitet i gasförsörjningen i olika scenarier var en flytande LNG-terminal. Fartyget säkrar Finlands energiförsörjning till både industri och hushåll en lång tid framöver och är därför ett viktigt projekt för hela Finland.
- Kontakta oss:
- customerservice@gasgrid.fi
- Se mer:
- LNG terminal websidor
Hur projektet genomfördes
Se nedan dokumentet om genomförandet av terminalfartygsprojektet.
Fakta
- Den flytande LNG-terminalen är 291 meter lång och 43 meter bred
- Den har en volym på cirka 151,000 kubikmeter, vilket motsvara cirka 68 000 ton LNG, flytande naturgas, när den är fullastad. Det innebär cirka 1 050 GWh energiinnehåll
- Fartygets förångningskapacitet är 140 GWh/dygn och mer än 40 TWh per år, och överstiger Finlands årliga naturgasbehov som historiskt varit cirka 25 TWh per år
- I praktiken är en flytande LNG-terminal en terminal förankrad i en hamn, där flytande naturgas återförångas till gas och matas in i överföringsnätet för gas. LNG-terminalen är förankrad i hamnstrukturen och en ledning som går från hamnen till slutdestinationen, exempelvis till gasnätet
- Terminalfartyget anlände till djuphamnet i Inkoo, Finland den 28 December 2022. Trots att den slutliga platsen är i södra Finland, var hamnstrukturer lämpliga för terminalfartyget byggdes vid Estlands kuster också. Om byggnadsarbetet först blir färdigställt i Estland kommer terminalfartyget att placeras där tills de finska hamnstrukturerna är färdigställda
- Terminalfartyget driftsatts i Januari 2023. Kunder skaffar LNG, som kommer att levereras till terminalfartyget i separata tankfartyg från den globala marknaden. Exempel på producentländer är Australien, USA, Malaysia, Algeriet, Norge och Qatar. En lossning tar ungefär ett dygn
- Den totala kostnaden för den flytande LNG-terminalen beräknas till 460 miljoner euro under ett 10-årigt hyresavtal. Kostnader relaterade till användningsvolymen tillkommer
Bilder
Bilder på det flytande LNG-terminalfartyget Exemplar. Källa: Excelerate Energy, Inc. Ange källan om du publicerar eller delar bilder.
Se en video av fartyget som korsar Panamakanalen 2021 här. Se Excelerate Energy-demovideon här. Källa: Excelerate Energy, Inc. Ange källan om du publicerar eller delar bilder.
Bilder från undertecknandet den 20 maj 2022. Källa: Julian Puumalainen, Statsrådsberedningen. Ange källan om du publicerar eller delar bilder.