FSRU / LNG-terminaalilaiva

LNG-terminaalilaiva

Suomen valtio antoi Gasgrid Finland Oy:lle tehtäväksi selvittää kelluvan LNG-terminaalilaivan, tai floating storage and regasification unitin (FSRU), lisäämistä vaihtoehdoksi Suomen kaasuntuonnille alkuvuonna 2022. Terminaalilaivan vuokraus mahdollistaa Suomen irtautumisen venäläisen putkikaasun riippuvuudesta. Huoltovarmuuden turvaaminen mahdollisissa arvaamattomissa ja ennakoimattomissa tilanteissa on ensiarvoisen tärkeää. LNG-terminaalilaiva oli nopein ratkaisu varmistaa Suomen huoltovarmuus sekä kaasun toimitusten jatkuvuus kaikissa eri skenaarioissa. Laiva turvaa Suomen energiansaannin sekä teollisuudelle että kotitalouksille pitkäaikaisesti, ja on siksi tärkeä hanke koko Suomelle. Samalla terminaali palvelisi laajemmin Itämeren alueen tarpeita.

Ajankohtaista

Energiavirasto on käynnistänyt kuulemisen Floating LNG Terminal Finland Oy:n hakemuksesta muuttaa vahvistettuja ehtoja

FSRU Terminal Annual Service Schedule and Spot capacity invitation for Q2 and Q3 2023

Inkoon LNG-terminaalilaiva varmisti Suomen huoltovarmuuden – hanke toteutettiin ennätysajassa

FSRU Terminal capacity reservation status for Q2 & Q3/2023

Gasgridin kelluva LNG-terminaali käyttövalmis kaasutoimituksille  

LNG-terminaalilaiva Exemplar ankkuroitu turvallisesti Inkoon satamaan

Viron kilpailuviranomainen on hyväksynyt FSRU:n terminaalisäännöt

LNG-terminaalilaiva Exemplar saapumassa Inkooseen 25.-28. joulukuuta

LNG-terminaalilaivan satamarakenteet ja yhdysputki valmistuivat Inkoossa – Exemplar saapumassa Suomeen 25.-28.12.

Tukes myönsi Gasgridin LNG-terminaalilaivahankkeelle pysyväisluvan toimia Inkoon satamassa

Invitation for requesting FSRU capacity for Q2 & Q3/2023

Energiavirasto on vahvistanut FSRU:n terminaalisäännöt

FSRU Q1/2023 capacity reservation begins

Infotilaisuus terminaalilaivahankkeesta Inkoon kuntalaisille 9.12.

Invitation for requesting FSRU spot capacity for Q1/2023

Satu Mattila nimitetty Gasgrid Floating LNG Terminal Finlandin toimitusjohtajaksi

Maakaasuputkiston painekokeista johtuvia meluhaittoja Inkoossa marraskuussa

Recording and materials of the webinar concerning the floating LNG terminal and the terminal rules have been published

Kelluvan LNG-terminaalin sääntökokonaisuuden kuuleminen on käynnistynyt – kuulemisaikaa 11.11.2022 saakka

LNG-terminaalilaivan satamarakenteiden porapaalutustyöt saatu valmiiksi

LNG-terminaalilaivan sijoituspaikka Inkooseen varmistui

Tiedote melupäätöksestä poikkeamisesta

Capacity offered to the market participants after the commissioning of the floating LNG terminal

Gasgrid Finlandin ja Fortumin sopimusneuvottelut on saatu päätökseen – LNG-terminaalilaivahanke etenee suunnitellusti

LNG-terminaalialuksen satamarakenteiden sekä maakaasuputken rakennustöistä mahdollisesti meluhaittoja Joddbölen sataman alueelle

Faktoja

  • LNG-terminaalilaiva on 291 metriä pitkä ja 43 metriä leveä.
  • Laivan on tilavuudeltaan noin 151 000 kuutiometriä ja vastaa täyteen lastattuna noin 68 000 tonnia LNG:ta, eli nesteytettyä maakaasua. Määrä tarkoittaa noin 1 050 GWh energiaa.
  • Laivan höyrystyskapasiteetti on 140 GWh/päivä ja jopa yli 40 TWh vuodessa ylittäen Suomen vuotuisen maakaasun käyttötarpeen, joka on historiassa ollut noin 25 TWh vuodessa.
  • Kelluva LNG-terminaalilaiva on käytännössä satamaan ankkuroitava terminaali, joka ankkuroidaan satamarakenteeseen, minkä jälkeen nesteytetty maakaasu höyrystetään laivassa uudelleen kaasuksi. Tämän jälkeen kaasu siirretään satamarakenteissa olevan yhdysputken kautta olemassa olevaan kaasuverkostoon.
  • Terminaalilaiva saatiin Suomeen 28.12.2022.Vaikka alus ankkuroitiin sen loppusijoituspaikkaan Suomeen Inkoon syväsatamaan, rakennettiin myös Viron rannikoille terminaalilaivalle sopivat satamarakenteet. 
  • Kelluva LNG-terminaali otettiin käyttöön tammikuussa 2023. Käyttöönoton jälkeen LNG:tä toimitetaan terminaalilaivaan erillisillä tankkereilla globaaleilta markkinoilta. Esimerkkejä tuottajamaista ovat Australia, Yhdysvallat, Malesia, Algeria, Norja ja Qatar. Yksi purkukerta kestää noin vuorokauden.
  • LNG-terminaalilaivahankkeen kokonaiskustannukset ovat arviolta 460 miljoona euroa 10 vuoden vuokrasopimuksella. Lisäksi tulee käytön volyymiin liittyviä kustannuksia.

Kuvamateriaalia

Mainitsethan lähteen jos julkaiset tai jaat kuvia. Katso video laivasta ylittämässä Panaman kanaalia vuonna 2021 täältä. Katso Excelerate Energyn esittelyvideo täältä

Kuvia 20.5.2022 allekirjoitustilaisuudesta. Lähde: Julian Puumalainen, Valtioneuvoston kanslia. Mainitsethan lähteen jos julkaiset tai jaat kuvia.

Testaamme vikabanneria