Search
Close this search box.
Hankkeet / LNG-terminaalilaiva

LNG-terminaalilaivahanke

Suomen valtio antoi Gasgrid Finland Oy:lle tehtäväksi selvittää kelluvan LNG-terminaalilaivan, tai floating storage and regasification unitin (FSRU), lisäämistä vaihtoehdoksi Suomen kaasuntuonnille alkuvuonna 2022. Terminaalilaivan vuokraus mahdollisti Suomen irtautumisen venäläisen putkikaasun riippuvuudesta. Huoltovarmuuden turvaaminen mahdollisissa arvaamattomissa ja ennakoimattomissa tilanteissa on ensiarvoisen tärkeää. LNG-terminaalilaiva oli nopein ratkaisu varmistaa Suomen huoltovarmuus sekä kaasun toimitusten jatkuvuus kaikissa eri skenaarioissa. Laiva turvaa Suomen energiansaannin sekä teollisuudelle että kotitalouksille pitkäaikaisesti, ja on siksi tärkeä hanke koko Suomelle. Samalla terminaali palvelee laajemmin Itämeren alueen tarpeita.

Vieraile LNG-terminaalin verkkosivuilla.

Näin hanke toteutettiin

Katso alta dokumentti terminaalilaivahankkeen toteutuksesta.

Faktoja

  • LNG-terminaalilaiva on 291 metriä pitkä ja 43 metriä leveä
  • Laivan on tilavuudeltaan noin 151 000 kuutiometriä ja vastaa täyteen lastattuna noin 68 000 tonnia LNG:ta, eli nesteytettyä maakaasua. Määrä tarkoittaa noin 1 050 GWh energiaa
  • Laivan höyrystyskapasiteetti on 140 GWh/päivä ja jopa yli 40 TWh vuodessa ylittäen Suomen vuotuisen maakaasun käyttötarpeen, joka on historiassa ollut noin 25 TWh vuodessa
  • Kelluva LNG-terminaalilaiva on käytännössä satamaan ankkuroitava terminaali. Terminaali ankkuroidaan satamarakenteeseen, minkä jälkeen nesteytetty maakaasu höyrystetään laivassa uudelleen kaasuksi. Tämän jälkeen kaasu siirretään satamarakenteissa olevan yhdysputken kautta olemassa olevaan kaasuverkostoon
  • Terminaalilaiva saatiin Suomeen 28.12.2022.Vaikka alus ankkuroitiin sen loppusijoituspaikkaan Suomeen Inkoon syväsatamaan, rakennettiin myös Viron rannikoille terminaalilaivalle sopivat satamarakenteet. 
  • Kelluva LNG-terminaali otettiin kaupallisesti käyttöön tammikuussa 2023. Asiakkaat hankkivat terminaaliin LNG:tä globaaleilta markkinoilta, jota toimitetaan terminaalilaivaan erillisillä tankkereilla. Esimerkkejä tuottajamaista ovat Australia, Yhdysvallat, Malesia, Algeria, Norja ja Qatar. Yksi purkukerta kestää noin vuorokauden
  • LNG-terminaalilaivahankkeen kokonaiskustannukset ovat arviolta 460 miljoona euroa 10 vuoden vuokrasopimuksella. Lisäksi tulee käytön volyymiin liittyviä kustannuksia

Kuvamateriaalia

Mainitsethan lähteen jos julkaiset tai jaat kuvia. Katso video laivasta ylittämässä Panaman kanaalia vuonna 2021 täältä. Katso Excelerate Energyn esittelyvideo täältä

Kuvia 20.5.2022 allekirjoitustilaisuudesta. Lähde: Julian Puumalainen, Valtioneuvoston kanslia. Mainitsethan lähteen jos julkaiset tai jaat kuvia.